Avbryt

Orgnr 889600-4333
Kontonr BG 956-3578

Om Järveds IF

Järveds IF bildades år 1938. De första åren ägnade sig föreningen åt boxning, precis som föregångaren Järveds Allmänna Idrottsklubb, som lades ned på 20-talet. Först 1944 började JIF med ishockey. Den första ishockeyrinken byggdes nere vid barktrumman vid Ö-viksfjärden. År 1945 flyttades rinken till sin nuvarande plats. Klubbstugans äldsta del uppfördes 1957 och tillbyggnaden uppfördes säsongen –83/84.

Under föreningens storhetstid spelade A-laget i division I i totalt sex säsonger och i övrigt befann sig JIF mest i division II. JIF:s A-lag spelade i föreningen fram till säsongen –84/85 då man övergick i Övik Hockey, som upphörde år –94/95.

I och med TV-pucken kom JIF:s ungdomsverksamhet igång på allvar. Föreningen har under åren bidragit med många duktiga TV-puckare i Ångermanlands lag.
Järveds IF är en renodlad barn och ungdomsförening. För närvarande deltar ca 130 ungdomar i föreningens verksamheter. JIF har lag i varje ålderskull från de yngsta i Tre Kronor Hockeyskola upp till U15.
Ishockeyverksamheten bedrivs huvudsakligen vid den egna anläggningen ”Getinghov”, och vid kommunens övriga anläggningar, främst Husumhallen.

JIF har fostrat många framgångsrika spelare under åren. Några verkligt duktiga har börjat sin karriär i föreningen, bl. a. de före detta NHL-proffsen Marcus Näslund, Hans Jonsson, Henrik och Daniel Sedin.
På damsidan så har Emma Söderberg från Järved representerat damkronorna i ett flertal stora turneringar bl. a. VM och OS. På VM i våras blev hon utsedd till turneringens bästa målvakt. Hösten 2023 blev hon historisk som första svenska tjej draftad i PWHL, Professional Womens' League med klubbadress Boston.